top of page
חיפוש

מהו "המחיר למשתכן" כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול

בחודשים האחרונים אנו שומעים לא מעט בתקשורת הכלכלית על תוכנית המכונה ״מחיר למשתכן״.

בשורות הבאות אנסה לתמצת את עיקרי התוכנית ואת השפעתה על הזוגות הצעירים במדינת ישראל.

מטרתה המוצהרת של התוכנית היא לאפשר למחוסרי דיור, בדגש על זוגות צעירים, לרכוש דירה בהנחה ניכרת לעומת מחיר השוק הנהוג באותו אזור. 



כבוד השר כחלון הפך את השיטה והדרך בה מכרה עד כה המדינה את קרקעותיה (שיטת המכרז לכל המרבה במחיר) וכיום, במרבית הקרקעות המשווקות על ידי מנהל מקרקעי ישראל (יש לזכור שהמדינה היא הבעלים של כ 88 אחוז מהקרקעות בישראל) המגמה היא הפוכה- המדינה מוכרת את הקרקע ליזם שמציע את המחיר הזול ביותר במכרז, ובכך מאפשרת הטבה אמיתית למחוסרי דיור העומדים בקריטריונים של מצב משפחתי, גיל ומצב כלכלי (כל הקריטריונים נמצאים באתר משרד השיכון והבינוי).

נשאלת השאלה כיצד תשפיע התוכנית, בדגש על הזוגות הצעירים?

ראשית אני מציע בצורה ברורה, כמנכ״ל של חברה המשווקת מאות יח״ד בשנה בכל רחבי מדינת ישראל, לזוגות צעירים שאין ברשותם דירה- המדינה נותנת הטבה, לכו ותממשו אותה! על פי ניסיון העבר, ממשלה מושלת בממוצע כשנתיים ולכן אין לדעת מה יוליד יום, אלו הסכמים קואליציוניים חדשים יהיו בממשלה הבאה, מי יהיו השותפות ואיזה אג'נדה תשלוט ולכן- נצלו את ההטבה לפני שתבוטל!

לצערי, רוב המודעות לתכנית מחיר למשתכן מופיעות במדורים הכלכליים של העיתונות, הפונים בעיקר לאנשי עסקים ופחות מעניינת את מרבית הזוגות הצעירים. המודעות של האחרונים לתוכנית ויתרונותיה נמוכה יחסית, ולכן אני מציע לכבוד השר כחלון ולכבוד השר גלנט להשקיע משאבים בהסבר מפורט על התוכנית, בערוצים אליהם נחשף רוב ציבור הזוגות הצעירים, כלומר בדיגיטל ובמדיות הרלבנטיות האחרות.

לאחרונה הרציתי בפני כמאתיים סטודנטים בחיפה, שחלקם הגדול עמד בקריטריונים של התוכנית. כאשר שאלתי כמה אנשים מתכוונים להשתתף בהגרלות השונות של התוכנית, יכולתי, לצערי, לספור את כמות הידיים המונפות. לשאלתי מהן הסיבות לכך, נענתי כי הסיבה המרכזית היא חוסר הבנה של התוכנית. בנוסף, אי אימון בסיסי ביכולת של תוכניות הממשלה באמת להוזיל את מחירי הדיור, לצד אי הרצון להשתתף בהגרלה במיקום שאינו אטרקטיבי לציבור הסטודנטים. כשהסברתי שהתוכנית אמיתית, קיימת, משווקת ופועלת וציינתי שאני מתקשה להבין מדוע לא להירשם לכל ההגרלות, גם במקומות בהם לא רוצים לגור, כי בעיני העיקר לקבל את ההטבה במחיר (התוכנית לא מחייבת את האנשים לגור בדירה שרוכשים אלא רק להחזיק אותה במשך חמש שנים במינימום), או אז ראיתי כי האנשים מתחילים להיפתח לאפשרות של רכישת דירה במסגרת התוכנית. 

יש לתת את הדעת לחששם המוצדק של הזוגות הצעירים לגבי טיב ואיכות הבנייה ולהחזרת השיכונים של פעם, הזכורים מאוד לרעה (אני באמת מקווה שהשם של התוכנית לא מעיד על כך)… מפני שאחרי שהיזם זכה בקרקע והוא מוגבל ב״מחיר גג״ שהוא לא יכול לדרוש מעליו, אזי אין לו אינטרס להשביח את הפרויקט ואפילו ההפך- חיסכון כזה או אחר שהוא מצליח לקיים מעלה את אחוז הרווחיות שלו, שמראש אינו גבוה.

לסיכום, ״מחיר למשתכן״ היא תוכנית מבורכת, וכולי תקווה שהברכה הקיימת בתוכנית לא תהפוך לקללה בניהול ובטיפול שגוי בנקודות שציינתי לעיל.

69 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page